Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định sử dụng túi thân thiện với môi trường khi đi siêu thị của người dân trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh

Nguyễn Thị Cẩm Loan1, Trần Thị Ngọc Phương1, , Mai Xuân Đào2
1 Trường Đai học Tài chính - Marketing
2 Trường Đại học Tài chính – Marketing
798
Ngày xuất bản: 26/12/2024
Ngày xuất bản Online: 25/12/2024
Chuyên mục: Bài nghiên cứu
DOI: https://doi.org/10.52932/jfm.v15i9.494

Nội dung chính của bài viết

Tóm tắt

Mục đích của nghiên cứu nhằm xác định các yếu tố ảnh hưởng đến ý định sử dụng túi thân thiện môi trường của người dân ở Thành phố Hồ Chí Minh khi đi siêu thị. Từ đó, đề xuất các hàm ý cho nhà quản lý, hoạch định chính sách nhằm để gia tăng ý định sử dụng túi thân thiện môi trường khi đi mua sắm tại siêu thị của người dân hơn, hạn chế việc sử dụng các túi khó phân hủy nhằm giảm nạn ô nhiễm môi trường và góp phần thực hiện chính sách tiêu dùng xanh ở Việt Nam. Mô hình nghiên cứu được thiết lập dựa trên mô hình mở rộng của thuyết hành vi hoạch định (TPB – Theory of Planned Behaviour). Phân tích bằng công cụ Smart-PLS từ phiếu trả lời của 504 người dân sinh sống tại Thành phố Hồ Chí Minh đã từng đi siêu thị. Kết quả cho thấy, Nhận thức về môi trường, Mối quan tâm về môi trường tác động đến Thái độ đối với túi thân thiện môi trường. Và tiếp đến, Thái độ, Nhận thức kiểm soát hành vi, Chuẩn chủ quan tác động đến Ý định sử dụng túi thân thiện môi trường của người dân thành phố Hồ Chí Minh khi đi siêu thị.

Abstract

The paper aims to identify factors affecting people's intention to use eco-friendly bags when shopping at supermarkets of people living in Ho Chi Minh City. Accordingly, implications for policymakers of encouraging people to use eco-friendly bags when shopping at supermarkets are proposed, contributing to reducing the use of non-degradable bags when shopping to mitigate environmental pollution and implement Vietnam’s green consumption policies. The research model is established based on the extended model of the Theory of Planned Behavior (TPB). Data from the survey of 504 people in Ho Chi Minh City who have shopped at supermarkets is analyzed by the Smart-PLS tool. The results show that “Environmental Awareness”, and “Environmental Concern” affect “Attitude”. Moreover, “Attitude”, “Perceived Behavioral Control” and “Subjective Norm” impact the residents' intention to use eco-friendly bags when shopping at supermarkets. Therefore, for people increasingly using environmentally friendly bags when shopping at supermarkets, policymakers need to encourage businesses to produce large friendly bags suitable for supermarket shopping activities, increasing the appearance of this type of bag in the market; To improve people's positive attitudes towards eco-friendly bags by propagating and emphasizing the value and benefits to the environment if people use environmentally friendly bags when shopping at supermarkets; To appraise of the right action of using environmentally friendly bags and this trend in today's society; To promote environmental education at all levels so that the younger generation early has correct awareness of the environment and much concern about the environment.

Chi tiết bài viết

Tài liệu tham khảo

Agyeman, C. M. & Badugu, D. (2017). Purchasing intentions of eco-friendly bags; an examination into consumers’ susceptibility to social influences as a mediating variable. International Journal in Management & Social Science, 5(1), 359-373. https://www.researchgate.net/profile/Collins-Agyeman/publication/314232750
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(1), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-t
Ajzen, I. & Fishbein, M. (2000). Attitudes and the attitude-behavior relation: reasoned and automatic processes. European Review of Social Psychology, 11(1), 1-33. https://doi.org/10.1080/14792779943000116
Allport, G. W. (1935). Attitudes. Handbook of Social Psychology 2. Clark University Press.
Ari, E. and Yılmaz, V. (2017). Consumer attitudes on the use of plastic and cloth bags. Environment, Development and Sustainability, 19, 1219-1234. https://doi.org/10.1007/s10668-016-9791-x
Armitage, C.J.; Conner, M. (2001). Efficacy of the theory of planned behaviour: A meta-analytic review. Br. J. Clin. Psychol., 40, 471–499. https://doi.org/10.1348/014466601164939
Bộ Công Thương Việt Nam. (2021). Tiêu Dùng Xanh ở Một Số Quốc Gia Trên Thế giới. https://moit.gov.vn/phat-trien-ben-vung/tieu-dung-xanh-o-mot-so-quoc-gia-tren-the-gioi.html
Chanda, R.C., Isa, S.M. & Ahmed, T. (2023). Factors influencing customers’ green purchasing intention: evidence from developing country. Journal of Science and Technology Policy Management, 15(5), 1056-1084. https://doi.org/10.1108/JSTPM-03-2022-0044
Chính phủ (2015). Nghị định số 19/2015 ngày 14 tháng 2 năm 2015 Quy định chi tiết thi hành một số điều của Luật Bảo vệ môi trường. https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=179095
Echegaray, F., Hansstein, F. V. (2017). Assessing the intention-behavior gap in electronic waste recycling: the case of Brazil. Journal of Cleaner Production, 142(1), 180-190. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.05.064
Hair, J. F. Jr., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modelling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Hartmann, P. & Apaolaza-Ibáñez, V. (2012). Consumer attitude and purchase intention toward green energy brands:
The roles of psychological benefits and environmental concern. J. Bus. Res., 65, 1254–1263. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.11.001
Nguyễn Thế Khải & Nguyễn Thị Lan Anh (2016). Nghiên cứu ý định tiêu dùng xanh của người tiêu dùng tại Thành phố Hồ Chí Minh. Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 11(1), 127-138. RePEc:bjw:econvi:v:11:y:2016:i:1:p:127-138
Khan, F., Ahmed, W., & Najmi, A. (2019). Resources, conservation & recycling understanding consumers’ behavior intentions towards dealing with the plastic waste: Perspective of a developing country. Resources, Conservation & Recycling, 142, 49–58. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2018.11.020
Kumar, B., Manrai, A. K., & Manrai, L. A. (2017). Purchasing behaviour for environmentally sustainable products: A conceptual framework and empirical study. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.09.004
McShane, S.L. & Glinow, M.A. V. (2005). Organizational Behavior. New York: McGrawHill Co.
Montano, D. E. & Kasprzyk, D. (2015). Health behavior: theory, research, and practice. In Glanz, K., Rimer, B.K, Viswanath, K. (Eds.). Theory of reasoned action, theory of planned behaviour, and the integrated behavioral model (pp. 95-125). Jossey-Bass. https://doi.org/10.5771/9783845288277
Cái Trịnh Minh Quốc, Hoàng Trọng Hùng, & Phạm Lê Hoàng Linh (2020). Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định và hành vi sử dụng túi thân thiện với môi trường của người tiêu dùng tại các siêu thị trên địa bàn Thành phố Huế. Hue University Journal of Science: Economics and Development, 129(5B), 5-21. https://doi.org/10.26459/hueuni-jed.v129i5B.5818
Sushant, G. (2023). The robust growth in Paper Bag market due to rising demand for eco-friendly packaging. The Time of India. https://timesofindia.indiatimes.com/blogs/voices/the-robust-growth-in-paper-bag-market-due-to-rising-demand-for-eco-friendly-packaging/
Tang, M. L. (2015). Evaluating green hotels in taiwan from the consumer’s perspective. Int. J. Manag. Res.
Bus. Strategy, 4, 1–15. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=55dc6b0241ba859169811b898e4cbf7f8c7b41bf
Thu Hằng (2022). Tiện một giây – Hại một đời. VOV2. https://vov2.vov.vn/doi-song-xa-hoi/tien-mot-giay-hai-mot-doi-37582.vov2
Wang, B., Li, J., Sun, A., Wang, Y., & Wu, D. (2020). Residents’ Green Purchasing Intentions in a Developing-Country Context : Integrating PLS-SEM and MGA Methods. Sustainability, 12(1). https://doi.org/10.3390/su12010030
Wang, P.; Liu, Q.; Qi, Y. (2014). Factors influencing sustainable consumption behaviors: A survey of the rural residents in China. J. Clean. Prod. 63, 152–165. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.05.007
Xu, Y., Zhang, W., Bao, H., Zhang, S., & Xiang, Y. (2019). A SEM–Neural network approach to predict customers’ intention to purchase battery electric vehicles in China’s Zhejiang province. Sustainability, 11(11). https://doi.org/10.3390/su11113164
Yadav, R. & Pathak, G.S. (2016). Young consumers’ intention towards buying green products in a developing nation:
Extending the theory of planned behavior. J. Clean. Prod. 135, 732–739. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.06.120
Zaremohzzabieh, Z., Ismail, N., Ahrari, S., & Samah, A. A. (2021). The effects of consumer attitude on green purchase intention: A meta-analytic path analysis. Journal of Business Research, 132, 732–743. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.10.053
Trích dẫn bài báo
Loan, N. T. C., Phương, T. T. N., & Đào, M. X. (2024). Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định sử dụng túi thân thiện với môi trường khi đi siêu thị của người dân trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing, 15(9), 62-74. https://doi.org/10.52932/jfm.v15i9.494