Các yếu tố tác động đến quyết định lựa chọn nhà cung cấp bê tông tươi: Trường hợp điển hình công ty Lê Phan

Đặng Hoàng Minh Quân1, , Hồ Huỳnh Bảo Trân1, Trần Nam Quốc2
1 Trường Đại học Hoa Sen
2 Trường Đại học Quản lý và Công nghệ TP.HCM
1005
Ngày xuất bản: 25/12/2021
Ngày xuất bản Online: 03/03/2022
Chuyên mục: Bài nghiên cứu
DOI: https://doi.org/10.52932/jfm.vi66.225

Nội dung chính của bài viết

Tóm tắt

Nghiên cứu nhằm phân tích hành vi khách hàng trong quyết định lựa chọn nhà cung cấp bê tông tươi với trường hợp điển hình công ty Lê Phan. Mẫu khảo sát tiếp cận 301 khách hàng doanh nghiệp trong lĩnh vực xây dựng tại khu vực kinh tế trọng điểm phía Nam. Kết quả hồi quy logit cho thấy yếu tố phân phối tin cậy, dịch vụ khách hàng, hợp tác và liên kết càng được quan tâm thì xác suất khách hàng lựa chọn Lê Phan cao hơn so với nhà cung cấp khác. Tuy nhiên, khách hàng quan tâm chi phí mua hàng càng nhiều thì xác suất chọn Lê Phan thấp hơn. Ngoài ra, khách hàng có kinh nghiệm lâu năm trong ngành, qui mô lao động lớn hay mối quan hệ càng tốt với Lê Phan cũng có xác suất lựa chọn Lê Phan cũng cao hơn. Kết quả nghiên cứu giúp các nhà quản trị của Lê Phan và các nhà cung cấp bê tông tươi nói chung làm cơ sở tham chiếu, đưa ra giải pháp nâng cao hiệu quả kinh doanh và vị thế thương hiệu trên thị trường xây dựng.

Abstract

The study aims to analyze customers’ behavior in making the decision of fresh concrete supplier with the case study of Le Phan company. The survey consists of 301 business customers in the construction sector in the southern key economic region. Results from logit regression analysis show that the more reliable distribution, customer services, cooperation, and linking factors are interested, the higher the probability of customers choosing Le Phan company compared to other suppliers. However, the more customers are interested in the cost of purchase, the lower the probability of choosing Le Phan company. In addition, customers being experienced in the industry, owning a large labor scale, or building a good relationship with Le Phan also have a higher probability of choosing Le Phan. The findings of the study help Le Phan's managers and fresh concrete suppliers in general as a basis for reference, offering solutions to improve business efficiency and brand positioning in the construction market.

Chi tiết bài viết

Tài liệu tham khảo

Alone, M. T. S. S. D. (2021). A Literature Review of Supplier Selection for Construction Project. International Journal of Scientific Research & Engineering Trends, 7 (1), 381-385.
Boran, F. E., Genç, S., Kurt, M., & Akay, D. (2009). A multi-criteria intuitionistic fuzzy group decision making for supplier selection with TOPSIS method. Expert Systems with Applications, 36(8), 11363-11368.
Büyüközkan, G., & Çifçi, G. (2011). A novel fuzzy multi-criteria decision framework for sustainable supplier selection with incomplete information. Computers in industry, 62(2), 164-174.
Cengiz, A. E., Aytekin, O., Ozdemir, I., Kusan, H., & Cabuk, A. (2017). A multi-criteria decision model for construction material supplier selection. Procedia Engineering, 196, 294-301.
Chan, F. T., & Kumar, N. (2007). Global supplier development considering risk factors using fuzzy extended AHP-based approach. Omega, 35(4), 417-431.
Chou, S. Y., & Chang, Y. H. (2008). A decision support system for supplier selection based on a strategy-aligned fuzzy SMART approach. Expert systems with applications, 34(4), 2241-2253.
Deng, X., Hu, Y., Deng, Y., & Mahadevan, S. (2014). Supplier selection using AHP methodology extended by D numbers. Expert Systems with Applications, 41(1), 156-167.
Dweiri, F., Kumar, S., Khan, S. A., & Jain, V. (2016). Designing an integrated AHP based decision support system for supplier selection in automotive industry. Expert Systems with Applications, 100(62), 273-283.
Garfamy, R. M.(2011). Supplier selection and business process improvement: an exploratory multiple case study. International journal of operational research, 10(2), 240-255.
Green, S. B. (1991). How many subjects does it take to do a regression analysis. Multivariate behavioral research, 26(3), 499-510.
Guneri, A. F., Yucel, A., & Ayyildiz, G. (2009). An integrated fuzzy-lp approach for a supplier selection problem in supply chain management. Expert systems with Applications, 36(5), 9223-9228.
Ha, S. H., & Krishnan, R. (2008). A hybrid approach to supplier selection for the maintenance of a competitive supply chain. Expert systems with applications, 34(2), 1303-1311.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis: Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River, NJ, 1-816.
Hou, J., & Su, D. (2006). Integration of web services technology with business models within the total product design process for supplier selection. Computers in Industry, 57(8-9), 797-808.
Jabnoun, N., & Hassan Al-Tamimi, H. A. (2003). Measuring perceived service quality at UAE commercial banks. International Journal of Quality & Reliability Management, 20(4), 458-472.
Junior, F. R. L., Osiro, L., & Carpinetti, L. C. R. (2014). A comparison between Fuzzy AHP and Fuzzy TOPSIS methods to supplier selection. Applied Soft Computing, 21, 194-209
Liao, C. N., & Kao, H. P. (2011). An integrated fuzzy TOPSIS and MCGP approach to supplier selection in supply chain management. Expert Systems with Applications, 38(9), 10803-10811.
Liu, F. H. F., & Hai, H. L. (2005). The voting analytic hierarchy process method for selecting supplier. International journal of production economics, 97(3), 308-317.
Luthra, S., Govindan, K., Kannan, D., Mangla, S. K., & Garg, C. P. (2017). An integrated framework for sustainable supplier selection and evaluation in supply chains. Journal of Cleaner Production, 140, 1686-1698.
Muralidharan, C., Anantharaman, N., & Deshmukh, S. G. (2002). A multi‐criteria group decisionmaking model for supplier rating. Journal of supply chain management, 38(3), 22-33.
Pal, O., Gupta, A. K., & Garg, R. K. (2013). Supplier selection criteria and methods in supply chains: A review. International Journal of Economics and Management Engineering, 7(10), 2667-2673.
Paul, S. K., Chakrabortty, R. K., & Ayuby, M. S. (2011). Selection of suppliers through different multi-criteria decision making techniques. Global Journal of Management and Business Research, 11(4), 1-12.
Rahmiati, F., Syafei, H. Y., Purwanto, P., & Andianto, J. (2021). Ceramic supplier selection using analytical hierarchy process method. International Journal of Industrial Optimization, 2(2), 113-124.
Sagar, M. K., & Singh, D. (2012). Supplier selection criteria: Study of automobile sector in India. International Journal of Engineering Research and Development, 4(4), 34-39.
Sarkis, J., & Talluri, S. (2002). A model for strategic supplier selection. Journal of supply chain management, 38(4), 18-28.
Shen, C. Y., & Yu, K. T. (2013). Strategic vender selection criteria. Procedia Computer Science, 17, 350-356.
Suraraksa, J., & Shin, K. S. (2019). Comparative analysis of factors for supplier selection and monitoring: The case of the automotive industry in Thailand. Sustainability, 11(4), 1-9.
Tam, M. C., & Tummala, V. R. (2001). An application of the AHP in vendor selection of a telecommunications system. Omega, 29(2), 171-182.
Ting, S. C., & Cho, D. I. (2008). An integrated approach for supplier selection and purchasing decisions. Supply Chain Management: An International Journal, 13(2), 116-117.
Zhang, Z., Lei, J., Cao, N., To, K., & Ng, K. (2003). Evolution of supplier selection criteria and methods. European Journal of Operational Research, 4(1), 335-342.
Zimmer, K., Fröhling, M., & Schultmann, F. (2016). Sustainable supplier management–a review of models supporting sustainable supplier selection, monitoring and development. International Journal of Production Research, 54(5), 1412-1442.
Trích dẫn bài báo
Quân, Đ. H. M., Trân, H. H. B., & Quốc, T. N. (2022). Các yếu tố tác động đến quyết định lựa chọn nhà cung cấp bê tông tươi: Trường hợp điển hình công ty Lê Phan. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing, 66(6), 75-89. https://doi.org/10.52932/jfm.vi66.225