Ảnh hưởng của chánh niệm, môi trường làm việc, phong cách lãnh đạo đến sự hài lòng và kết quả công việc của nhân viên văn phòng
Nội dung chính của bài viết
Tóm tắt
Nghiên cứu này nhằm mục tiêu xác định sự ảnh hưởng của các yếu tố chánh niệm, phong cách lãnh đạo, môi trường làm việc đến sự hài lòng công việc, cũng như xác định ảnh hưởng của sự hài lòng đến kết quả công việc của nhân viên văn phòng. Ngoài ra, chánh niệm là ý thức nội tại trong mỗi con người. Vì vậy, nghiên cứu cũng xem xét vai trò điều tiết của giới tính và trình độ học vấn trong mối quan hệ giữa chánh niệm và sự hài lòng công việc. Nghiên cứu tiến hành thu thập dữ liệu khảo sát từ 333 nhân viên văn phòng bằng phương pháp lấy mẫu thuận tiện. Dữ liệu được xử lý bằng phần mềm SmartPLS3. Kết quả nghiên cứu cho thấy, chánh niệm, phong cách lãnh đạo, môi trường làm việc đều có tác động tích cực đến sự hài lòng công việc. Sự hài lòng cũng có tác động tích cực đến kết quả công việc. Một biến điều tiết có ý nghĩa là trình độ học vấn, người có trình độ học vấn cao thì chánh niệm tác động đến sự hài lòng công việc càng mạnh. Còn biến giới tính không đủ cơ sở chấp nhận là biến điều tiết. Từ kết quả nghiên cứu, nhà quản trị nên quan tâm tạo môi trường rèn luyện chánh niệm cho nhân viên; sử dụng phong cách lãnh đạo linh hoạt; quan tâm thiết kế môi trường làm việc vật lý và phi vật lý; và tạo môi trường học tập trong công ty là những hàm ý quản trị được đề xuất nhằm nâng cao sự hài lòng và kết quả làm việc của nhân viên văn phòng. Kết quả nghiên cứu gợi ý hướng phát triển môi trường làm việc có sự tích hợp các yếu tố tinh thần, điều này không chỉ giúp tăng sự hài lòng của nhân viên mà còn cải thiện năng suất lao động một cách bền vững.
Abstract
This study aims to identify the impact of mindfulness, leadership style, and work environment on job satisfaction, as well as to determine the influence of job satisfaction on the job performance of office employees. Additionally, mindfulness is an inherent awareness within each person, therefore, the study also considers the moderating role of gender and education level in the relationship between mindfulness and job satisfaction. The research collected survey data from 333 office employees using a convenience sampling method. The data was processed using SmartPLS3 software. The research results show that mindfulness, leadership style, and work environment all positively impact job satisfaction. Job satisfaction also positively affects job performance. There is a significant moderating variable, which is education level. The higher the education level, the stronger the impact of mindfulness on job satisfaction. As for the gender variable, there is not enough evidence to accept it as a moderating variable. Based on the research findings, managers should prioritize fostering a mindfulness practice environment for employees, adopt a flexible leadership style, pay attention to both the physical and psychological aspects of the workplace, and cultivate a learning culture within the organization. These managerial recommendations aim to boost job satisfaction and performance among office staff. The results open up a direction for developing a work environment that integrates spiritual factors, which not only enhances employee satisfaction but also sustainably improves labor productivity.
Từ khóa
Chánh niệm; Kết quả công việc; Môi trường làm việc; Phong cách lãnh đạo; Sự hài lòng công việc
Chi tiết bài viết
Lĩnh vực kinh tế (JEL Codes)
J54 - Producer Cooperatives • Labor Managed Firms • Employee Ownership - Labor–Management Relations, Trade Unions, and Collective Bargaining, M12 - Personnel Management • Executives; Executive Compensation - Business Administration, M55 - Labor Contracting Devices - Personnel Economics
Tài liệu tham khảo
Bachri, S., Susono, J., Alethea, M., Habibah, S., & Darwis, I. (2021). The effect of leverage, profitability, agency cost, and inflation rate in predicting company factor. The International Journal of Social Sciences World (TIJOSSW), 3(01), 86-97. https://www.growingscholar.org/journal/index.php/TIJOSSW/article/view/94
Heizer, J., & Barry, R. (2011). Operation Management (10th ed.). New Jersey: Pearson Education, Inc.
Bedha, A. E., Riyadi, S., & Ardiana, I. D. K. R. (2022). The effect of organizational commitment, and organizational culture on job satisfaction and employee performance at Pt Virama Works (Persero) Surabaya. International Journal of Economics, Business and Management Research, 6(09), 108-127. http://dx.doi.org/10.51505/ijebmr.2022.6909
Creswell, J. D., & Lindsay, E. K. (2014). How does mindfulness training affect health? A mindfulness stress buffering account. Current Directions in Psychological Science, 23(6), 401-407. https://doi.org/10.1177/0963721414547415
Feldman, G., Hayes, A., Kumar, S., Greeson, J., & Laurenceau, J.P. (2007). Mindfulness and emotion regulation: The development and initial validation of the Cognitive and Affective Mindfulness Scale-Revised (CAMS-R). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 29, 177-190. https://doi.org/10.1007/s10862-006-9035-8
Fortney, L., Luchterhand, C., Zakletskaia, L. Zgierska, A., & Rakel, D. (2013). Abbreviated mindfulness intervention for job satisfaction, quality of life, and compassion in primary care clinicians: A pilot study. Annals of Family Medicine, 11(5), 412-420. https://doi.org/10.1370/afm.1511
Glomb, T. M., Duffy, M. K., Bono, J. E. and Yang, T. (2011), Mindfulness at Work. Research in Personnel and Human Resources Management, 30, 115-157. https://doi.org/10.1108/S0742-7301(2011)0000030005
Herzberg, F. (1966). Work and the nature of man (6th ed.). New York: World Publishing.
Hülsheger, U. R., Alberts, H. J. E. M., Feinholdt, A., & Lang, J. W. B. (2013). Benefits of Mindfulness at Work: The Role of Mindfulness in Emotion Regulation, Emotional Exhaustion, and Job Satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98(2), 310-325. https://doi.org/10.1037/a0031313
Jones, GR, & George, JM. (2012). Organizational Behavior: Understanding and managing. New Jersey: Pearson.
Kabat-Zinn, J. (1994). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. New York: Hyperion Books.
Karatepe, O. M., Uludag, O., Menevis, I., Hadzimehmedagic, L., & Baddar,L. (2006). The effects of selected individual characteristics on frontline employeeperformance and job satisfaction. Tourism Management, 27(4), 547-560. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.02.009
Lin, C.-Y., Huang, C.-K., Li, H.-X., Chang, T.-W., & Hsu, Y.-C. (2022). Will they stay or leave? interplay of organizational learning culture and workplace mindfulness on job satisfaction and turnover intentions. Public Personnel Management, 51(1), 24-47. https://doi.org/10.1177/0091026021991581
Lomas, T., Medina, J. C., Ivtzan, I., Rupprecht, S., & Eiroa-Orosa, F. J. (2017). The impact of mindfulness on the wellbeing and performance of educators: Asystematic review of the empirical literature. Teaching and Teacher Education, 61, 132-141. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.008
Maslow, A. H. (1943). Conflict, frustration, and the theory of threat. In S. Tomkins (Ed.), Contemporary Psychopathology (pp. 81-86). Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674593039.c49
Muskat, B., & Reitsamer, B.F. (2020), Quality of work life and Generation Y: How gender and organizational type moderate job satisfaction. Personnel Review, 49(1), 265-283. https://doi.org/10.1108/PR-11-2018-0448
Paais, M., Pattiruhu, J.R. (2020). Effect of motivation, leadership, and organizational culture on satisfaction and employee performance. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(8), 577-588. https://doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.no8.577
Pawirosumarto, S., Sarjana, P. K., & Gunawan, R. (2017). The effect of work environment, leadership style, and organizational culture towards job satisfaction and its implication towards employee performance in Parador hotels and resorts, Indonesia. International Journal of Law and Management, 59(6), 1337-1358. https://doi.org/10.1108/IJLMA-10-2016-0085
Phuong, T. T. K., & Vinh, T. T. (2020). Job satisfaction, employee loyalty and job performance in the hospitality industry: A moderated model. Asian Economic and Financial Review, 10(6), 698-713. https://doi.org/10.18488/journal.aefr.2020.106.698.713
Raziq, A., & Maulabakhsh, R. (2015). Impact of working environment on job satisfaction. Procedia Economics and Finance, 23, 717-725. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00524-9
Robbins, SP, & Judge, TA (2015). Organizational Behavior. New Jersey: Pearson Education, Inc.
Sari, F., Sudiarditha, I. K. R., & Susita. D. (2021). Organizational culture and leadership style on employee performance. The International Journal of Social Sciences World (TIJOSSW), 3(2), 98-113. https://www.growingscholar.org/journal/index.php/TIJOSSW/article/view/140
Yuliyanti, Susita, D., Saptono, A., Susono, J., & Rahim, A. (2020). The effect of career development and work environment on employee loyalty with work satisfaction as intervening variables. The International Journal of Social Sciences World (TIJOSSW), 2(2), 20-31. https://www.growingscholar.org/journal/index.php/TIJOSSW/article/view/52
Taheri, R. H., Miah, M. S., & Kamaruzzaman, M. (2020). Impact of working environment on job satisfaction. European Journal of Business and Management Research, 5(6). https://doi.org/10.24018/ejbmr.2020.5.6.643
Thái Dũng (2022). Báo động tình trạng stress trong giới văn phòng. Báo Nhân dân. https://nhandan.vn/bao-dong-tinh-trang-stress-trong-gioi-van-phong-post726201.html.
Trần Thị Kim Dung (2005). Nhu cầu, sự thỏa mãn của nhân viên và mức độ gắn kết đối với tổ chức. [Đề tài nghiên cứu khoa học cấp Bộ, Trường Đại học Kinh tế Tp. Hồ Chí Minh]. Trường Đại học Kinh tế Tp. Hồ Chí Minh. http://digital.lib.ueh.edu.vn/handle/UEH/27870
Visted, E., Vøllestad, J., Nielsen, M. B., & Nielsen, G. H. (2015). The impact of group-based mindfulness training on self-reported mindfulness: A systematic review and meta-analysis. Mindfulness, 6, 501-522. https://doi.org/10.1007/s12671-014-0283-5
Vaculik, M., Vytaskova, J., Prochazka, J., Zalis, L. (2016). Mindfulness, job satisfaction and job performance: mutual relationships and moderation effect. Proceedings of 21st International Scientific Conference Economics and Managemen, (pp. 147-156). Brno, Czech Republic: Brno University of Technology.