International carbon pricing experiences and implications for Vietnam
Main Article Content
Abstract
The article examines carbon pricing methods in several nations, such as the United States, South Korea, Singapore, and China. The authors conduct an in-depth analysis of the design, execution, and efficacy of each approach, resulting in a suitable model proposal for Vietnam. The analysis finds two dominant carbon pricing models: a carbon tax policy and an emissions trading system (ETS) based on the "Cap and Trade" mechanism. Every model has unique advantages and disadvantages. Given the specific circumstances and economic environment in Vietnam, the research team suggests implementing a carbon pricing mechanism that is based on an emissions trading system (ETS) as the ideal option.
Article Details
Keywords
Carbon pricing, International experiences, Vietnam implications
References
Bộ Chính trị (2017). Nghị quyết số 07 về chủ trương, giải pháp cơ cấu lại ngân sách nhà nước, quản lý nợ công để bảo đảm nền tài chính quốc gia an toàn, bền vững.
Chính phủ (2022a). Quyết định số 01/2022/QĐ-TTg về ban hành danh mục lĩnh vực, cơ sở phát thải khí nhà kính phải thực hiện kiểm kê khí nhà kính.
Chính phủ (2022b). Nghị định số 06/2022/NĐ-CP quy định giảm nhẹ phát thải khí nhà kính và bảo vệ tầng ô-dôn.
International Carbon Action Partnership (2024). Facilitating international exchange and sharing experiences on emissions trading. https://icapcarbonaction.com/en
Nguyễn Sỹ Linh (2023). Công cụ định giá các-bon tại Việt Nam: Hiện trạng và một số khuyến nghị áp dụng. Viện Chiến Lược, Chính Sách Tài Nguyên và Môi Trường. https://isponre.gov.vn/vi/news/doi-thoai/cong-cu-dinh-gia-cac-bon-tai-viet-nam-hien-trang-va-mot-so-khuyen-nghi-ap-dung-2260.html
Luật Bảo vệ Môi Trường, Pub. L. No. 72/2020/QH14, Quốc Hội (2020). https://thuvienphapluat.vn/van-ban/tai-nguyen-moi-truong/Luat-so-72-2020-QH14-Bao-ve-moi-truong-2020-431147.aspx
Minh Khôi (2024). Thị trường tín chỉ carbon cần “đi trước” để bảo đảm lợi ích quốc gia, doanh nghiệp. Báo Điện Tử Chính Phủ. https://baochinhphu.vn/thi-truong-tin-chi-carbon-can-di-truoc-de-bao-dam-loi-ich-quoc-gia-doanh-nghiep-10224010815402865.htm
Nguyễn Hoàng Nam (2023). Mô hình định giá các-bon trên thế giới và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam. Môi Trường, 7, 49–51. https://doi.org/10.31219/osf.io/9r7c5
Đỗ Nam Thắng (2021). Lợi ích của áp dụng thị trường các-bon. Tạp Chí Môi Trường. https://tapchimoitruong.vn/dien-dan--trao-doi-21/loi-ich-cua-ap-dung-thi-truong-cac-bon-25751
Việt Nam (2022). Socialist republic of Viet Nam nationally determined contribution (ndc) (updated in 2022). https://unfccc.int/documents/622541
World Bank (2007). What is Carbon Pricing_ Carbon Pricing Dashboard. The World Bank. https://carbonpricingdashboard.worldbank.org/what-carbon-pricing
World Bank (2023). The World Bank in Viet Nam. Overview: Development News, Research, Data. https://www.worldbank.org/en/country/vietnam/overview#1
Most read articles by the same author(s)
- Nguyen Khanh Linh, Phan Thi Hang Nga, Factors affecting the profitability of consumer goods enterprises: Study of enterprises listed on the Vietnam stock exchange , Journal of Finance and Marketing: Vol. 13, issue 5
- Le Thi Thuy Hang, Le Trung Đao, Phan Thi Hang Nga, THE RESPONSE OF FISCAL POLICY TO THE ECONOMIC CYCLE - EXPERIMENTAL CERTIFICATE IN VIETNAM , Journal of Finance and Marketing: No. 63 (2021)
- Chu Thi Thuong, Nguyen Thi Minh Hang, Phan Thi Huyen, Le Van Tuan, Phan Thi Bich Ngoc, The relationship between computerized accounting systems and the job performance of accountants at small and medium enterprises in Ho Chi Minh City , Journal of Finance and Marketing: No. 70 (2022)
- Lu Xuan Trang, Phan Thi Hang Nga, Relationship between consumer confidence and stock market index in Vietnam: Research impacts of the passion of Covid-19 , Journal of Finance and Marketing: No.14 Issue 3 2023
- Nguyen Thi Thuy Giang , Phan Thi Hang Nga, The influence of information systems on student satisfaction: A study of perceived ease of use and perceived usefulness , Journal of Finance and Marketing: No. 80 (2024)