Hành vi thích ứng, tính đổi mới cá nhân và ý định tiếp tục sử dụng ngân hàng di động: Trường hợp thực nghiệm đối với người dùng tại Thành phố Hồ Chí Minh

Đào Thị Thu Hiền1,
1 Trường Đại học Nguyễn Tất Thành
4
Ngày xuất bản: 30/06/2025
Ngày xuất bản Online: 25/06/2025
Chuyên mục: Quản trị kinh doanh, Marketing, Thương mại, Du lịch
DOI: https://doi.org/10.52932/jfmr.v16i3.608

Nội dung chính của bài viết

Tóm tắt

Ngân hàng di động (NHDĐ) đang thay đổi phương thức kinh doanh, cách tương tác và giữ chân khách hàng của các ngân hàng. Kết hợp Mô hình xác nhận kỳ vọng (ECM) với Lý thuyết phân tách hành vi có kế hoạch (DTPB), Lý thuyết thống nhất về chấp nhận và sử dụng công nghệ (UTAUT), nghiên cứu này xác định các yếu tố và mức độ ảnh hưởng của các yếu tố đến ý định tiếp tục sử dụng (YĐTTSD) NHDĐ của người dùng tại thành phố Hồ Chí Minh (HCMC). Nghiên cứu được thực hiện theo phương pháp định lượng, khảo sát trực tiếp 385 cá nhân đang sử dụng ứng dụng ngân hàng di động tại thành phố Hồ Chí Minh từ tháng 1 năm 2023 đến tháng 6 năm 2023. Kết quả khảo sát được phân tích bằng phần mềm SmartPLS4 để kiểm định mô hình nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu khẳng định Thích ứng và Tính đổi mới cá nhân (TĐMCN) có ảnh hưởng tới ý định tiếp tục sử dụng ngân hàng di động, trong đó, Tính đổi mới cá nhân, Ảnh hưởng xã hội, Tự tin và Cảm nhận sự hữu ích có ảnh hưởng tới Thích ứng. Đặc biệt, Tính đổi mới cá nhân có tác động điều tiết tới mối quan hệ giữa Thích ứng và ý định tiếp tục sử dụng ngân hàng di động. Từ kết quả nghiên cứu, tác giả đề xuất các hàm ý quản trị nhằm gia tăng ý định tiếp tục sử dụng ngân hàng di động của người dùng tại thành phố Hồ Chí Minh.

Abstract

Mobile banking is changing how banks do business and interact with and retain customers. By integrating the Expectation Confirmation Model (ECM) with the Decompose Theory of Planned Behavior (DTPB), the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT), this study identifies the factors and the level of influence of the factors on users' continuance intention to use mobile banking in Ho Chi Minh City. The study was conducted quantitatively, surveying 385 individuals using mobile banking applications in Ho Chi Minh City from January 2023 to June 2023. The survey results were analyzed using SmartPLS4 software to test the research model. The research results confirmed that Adaptation and Personal Innovativeness impact the continuance intention to use mobile banking, in which Personal Innovativeness, Social Influence, Self-Efficacy, and Perceived Usefulness impact Adaptation. In particular, Personal Innovativeness moderates the relationship between adaptation and continuance intention to use mobile banking. From the research results, the author proposes managerial implications to increase the continuance intention to use mobile banking in Ho Chi Minh City.

Chi tiết bài viết

Author Biography

Đào Thị Thu Hiền, Trường Đại học Nguyễn Tất Thành

 

 

Tài liệu tham khảo

Agarwal, R., & Prasad, J. (1998). A conceptual and operational definition of personal innovativeness in the domain of information technology. Information systems research, 9(2), 204-215. https://doi.org/10.1287/isre.9.2.204
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Ajen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behaviour. Prentice-Hall.
Alafeef, M., Singh, D., & Ahmad, K. (2012). The influence of demographic factors and user interface on mobile banking adoption: A review. Journal of Applied Sciences, 12(20), 2082-2095. https://doi.org/10.3923/jas.2012.2082.2095
Bandura, A. (2010). Self-efficacy. The Corsini encyclopedia of psychology. John Wiley & Sons (pp 1-3). https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0836
Barki, H., Titah, R., & Boffo, C. (2007). Information system use–related activity: an expanded behavioral conceptualization of individual-level information system use. Information systems research, 18(2), 173-192. https://doi.org/10.1287/isre.1070.0122
Bhattacherjee, A. (2001). Understanding information systems continuance: An expectation-confirmation model. MIS Quarterly, 25(3), 351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
Cheng, Y. -M. (2014). Exploring the intention to use mobile learning: the moderating role of personal innovativeness. Journal of Systems and Information Technology, 16(1), 40-61. https://doi.org/10.1108/JSIT-05-2013-0012
CleverTap. (2021). Industry benchmarks for ecommerce apps. https://brandequity.economictimes.indiatimes.com/files/cp/1139/cdoc-1658399262-Industry%20Benchmarks%20for%20Ecommerce%20Apps.pdf
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
Foroughi, B., Iranmanesh, M., & Hyun, S. S. (2019). Understanding the determinants of mobile banking continuance usage intention. Journal of Enterprise Information Management, 32(6), 1015-1033. https://doi.org/10.1108/JEIM-10-2018-0237
Foroughi, B., Sitthisirinan, S., Iranmanesh, M., Nikbin, D., & Ghobakhloo, M. (2024). Determinants of travel apps continuance usage intention: extension of technology continuance theory. Current Issues in Tourism, 27(4), 619-635. https://doi.org/10.1080/13683500.2023.2169109
Franque, F. B., Oliveira, T., Tam, C., & Santini, F. d. O. (2020). A meta-analysis of the quantitative studies in continuance intention to use an information system. Internet Research, 31(1), 123-158. https://doi.org/10.1108/INTR-03-2019-0103
Gupta, A., Yousaf, A., & Mishra, A. (2020). How pre-adoption expectancies shape post-adoption continuance intentions: An extended expectation-confirmation model. International Journal of Information Management, 52. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102094
Ha, M. -T., Nguyen, G. -D., Nguyen, M. -L., & Tran, A. -C. (2022). Understanding the influence of user adaptation on the continuance intention towards ride-hailing services: the perspective of management support. Journal for Global Business Advancement, 15(1), 39-62. https://doi.org/10.1504/JGBA.2022.127208
Khazaei, H., & Tareq, M. A. (2021). Moderating effects of personal innovativeness and driving experience on factors influencing adoption of BEVs in Malaysia: An integrated SEM–BSEM approach. Heliyon, 7(9). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08072
Kumar, A., Adlakaha, A., & Mukherjee, K. (2018). The effect of perceived security and grievance redressal on continuance intention to use M-wallets in a developing country. International Journal of Bank Marketing, 36(7), 1170-1189. https://doi.org/10.1108/IJBM-04-2017-0077
Leonard, D. A. (1988). Implementation as mutual adaptation of technology and organization. Research Policy, 17(5), 251-267. https://doi.org/10.1142/9789814295505_0019
Lu, J. (2014). Are personal innovativeness and social influence critical to continue with mobile commerce?. Internet Research, 24(2), 134-159. https://doi.org/10.1108/IntR-05-2012-0100
Marinković, V., Đorđević, A., & Kalinić, Z. (2020). The moderating effects of gender on customer satisfaction and continuance intention in mobile commerce: a UTAUT-based perspective. Technology Analysis & Strategic Management, 32(3), 306-318. https://doi.org/10.1080/09537325.2019.1655537
Martins, C., Oliveira, T., & Popovič, A. (2014). Understanding the Internet banking adoption: A unified theory of acceptance and use of technology and perceived risk application. International Journal of Information Management, 34(1), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2013.06.002
Nguyen, D. G., & Ha, M. -T. (2022). What makes users continue to want to use the digital platform? Evidence From the ride-hailing service platform in Vietnam. SAGE open 12(1). https://doi.org/10.1177/21582440211069146
Nguyen, G.-D., & Ha, M.-T. (2021). The role of user adaptation and trust in understanding continuance intention towards mobile shopping: An extended expectation-confirmation model. Cogent Business & Management, 8(1). https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1980248
Oliver, R. L. (1980). A Cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction Decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405
Orlikowski, W. J. (2000). Using technology and constituting structures: A practice lens for studying technology in organizations. Organization Science, 11(4), 404-428. https://doi.org/10.1287/orsc.11.4.404.14600
Patil, P., Tamilmani, K., Rana, N. P., & Raghavan, V. (2020). Understanding consumer adoption of mobile payment in India: Extending Meta-UTAUT model with personal innovativeness, anxiety, trust, and grievance redressal. International Journal of Information Management, 54. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102144
Purohit, S., Arora, R., & Paul, J. (2022). The bright side of online consumer behavior: Continuance intention for mobile payments. Journal of Consumer Behaviour, 21(3), 523-542. https://doi.org/10.1002/cb.2017
Rogers, R. W. (1975). A Protection Motivation Theory of Fear Appeals and Attitude Change1. The Journal of Psychology, 91(1), 93-114. https://doi.org/10.1080/00223980.1975.9915803
Rubel, M. R. B., Kee, D. M. H., & Rimi, N. N. (2020). Matching people with technology: Effect of HIWP on technology adaptation. South Asian Journal of Human Resources Management, 7(1), 9-33. https://doi.org/10.1177/2322093719875567
Schmitz, K. W., Teng, J. T., & Webb, K. J. (2016). Capturing the complexity of malleable IT use: Adaptive structuration theory for individuals. MIS Quarterly, 40(3), 663-686. https://doi.org/10.25300/MISQ/2016/40.3.07
Senali, M. G., Iranmanesh, M., Ismail, F. N., Rahim, N. F. A., Khoshkam, M., & Mirzaei, M. (2023). Determinants of intention to use e-Wallet: Personal innovativeness and propensity to trust as moderators. International Journal of Human–Computer Interaction, 39(12), 2361-2373. https://doi.org/10.1080/10447318.2022.2076309
Shaikh, A. A., Alamoudi, H., Alharthi, M., & Glavee-Geo, R. (2023). Advances in mobile financial services: a review of the literature and future research directions. International Journal of Bank Marketing, 41(1), 1-33. https://doi.org/10.1108/IJBM-06-2021-0230
Shaikh, A. A., & Karjaluoto, H. (2015). Mobile banking adoption: A literature review. Telematics and Informatics, 32(1), 129-142. https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.05.003
Shaw, N., & Sergueeva, K. (2019). The non-monetary benefits of mobile commerce: Extending UTAUT2 with perceived value. International Journal of Information Management, 45, 44-55. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2018.10.024
Souiden, N., Ladhari, R., & Chaouali, W. (2021). Mobile banking adoption: a systematic review. International Journal of Bank Marketing, 39(2), 214-241. https://doi.org/10.1108/IJBM-04-2020-0182
Susanto, A., Chang, Y., & Ha, Y. (2016). Determinants of continuance intention to use the smartphone banking services: An extension to the expectation-confirmation model. Industrial Management & Data Systems, 116(3), 508-525. https://doi.org/10.1108/IMDS-05-2015-0195
Taylor, S., & Todd, P. (1995). Decomposition and crossover effects in the theory of planned behavior: A study of consumer adoption intentions. International Journal of Research in Marketing, 12(2), 137-155. https://doi.org/10.1016/0167-8116(94)00019-K
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. https://doi.org/10.2307/30036540
Trích dẫn bài báo
Đào, T. T. H. (2025). Hành vi thích ứng, tính đổi mới cá nhân và ý định tiếp tục sử dụng ngân hàng di động: Trường hợp thực nghiệm đối với người dùng tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing, 16(3), 124-136. https://doi.org/10.52932/jfmr.v16i3.608